مزایا و معایب مک بوک ( لپ تاپ اپل)

مزایا و معایب مک بوک ( لپ تاپ اپل)

اپل یکی از بهترین برندهای دنیا در حوزه طراحی و تولید ابزارهای دیجیتال به حساب می‌آید که محصولاتی مطابق با فناوری‌های به‌روز دنیا را تولید و عرضه می‌کند که از ارزش خرید بالایی برخوردار هستند. لپ تاپ‌های تولید این کمپانی که با نام مک بوک شناخته می‌شوند یکی از محصولات مهم آن به حساب می‌آیند که باعث به وجود آمدن چالش برای بسیاری از افراد در زمان خرید لپ تاپ می‌شوند. مک بوک‌های اپل معمولا از قدرت پردازشی بالایی برخوردار بوده و به همین دلیل از نظر بسیاری از افراد بهترین گزینه برای خرید لپ تاپ به حساب می‌آیند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این لپ تاپ‌ها برای همه افراد مناسب هستند؟ بهترین راه پاسخ به این سوال بررسی مزایا و معایب لپ تاپ های مک بوک اپل است.

فهرست مطالب

  • آیا لپ تاپ های مک بوک اپل ارزش خرید دارند؟
  • مزایای لپ تاپ های مک بوک
  • طراحی محکم و بادوام
  • ماندگاری شارژ عالی
  • سیستم‌عامل کاربر پسند
  • امنیت بیشتر نسبت به ویندوز
  • اکوسیستم اپل
  • قابلیت  Time Machine
  • تجربه‌ای فراگیر
  • مجیک ترک پد
  • طول عمر و ارزش دست دوم
  • راحتی خرید
  • طراحی زیبا و وجهه خوب
  • معایب لپ تاپ های مک بوک
  • قیمت بالاتر نسبت به لپ تاپ‌های ویندوزی مشابه
  • نداشتن پورت HDMI یا LAN داخلی
  • محدودیت اپلیکیشن‌ها نسبت به ویندوز
  • دشواری‌های ارتقای سخت‌افزار
  • مناسب نبودن برای گیمینگ
  • محدودیت مدل‌های موجود


 

آیا لپ تاپ های مک بوک اپل ارزش خرید دارند؟

مک بوک‌های اپل از سابقه طولانی برخوردار بوده و در این مدت زمان توانسته‌اند جایگاه خود را به عنوان یکی از محبوب‌ترین محصولات در حوزه لپ تاپ در بازار تثبیت کنند. یکی از ویژگی‌ها و مزایای لپ تاپ های مک بوک طراحی آن‌ها است که به امکانات و قابلیت‌های پیشرفته مجهز بوده و به همین دلیل استفاده از آن‌ها راحت است. قابلیت‌ها و امکانات پیشرفته این محصولات در کنار طراحی زیبا و جذاب باعث شده که افراد زیادی تمایل به خرید این محصول داشته و در زمان اقدام به خرید لپ تاپ در انتخاب بین مک بوک و سایر مدل‌ها از برندهای دیگر دچار چالش و سردرگمی شوند. برای پاسخ به این سوال که آیا مک بوک ارزش خرید دارد باید مزایا و معایب لپ تاپ‌ های مک بوک را مورد بررسی قرار داد.

 

مزایای لپ تاپ های مک بوک

بسیاری از افراد بر این باور هستند که مک بوک‌های اپل در بین لپ‌ تاپ‌های موجود در بازار بهترین گزینه برای خرید هستند. دلیل اصلی این افراد مزایای لپ تاپ های مک بوک است که باعث شده این محصولات را در صدر فهرست پیشنهادی خود برای خرید لپ تاپ قرار دهند. در ادامه با ویژگی‌های بهترین لپ تاپ‌های اپل آشنا خواهید شد.

 

طراحی محکم و بادوام

دوام و ماندگاری لپ تاپ یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های افراد در هنگام خرید و استفاده است. با توجه به قابل حمل بودن لپ تاپ همیشه این نگرانی وجود دارد که در شرایط مختلف به این وسیله آسیب جدی وارد شود. یکی از مزایای لپ تاپ‌ های مک بوک برخورداری از طراحی محکم است که می‌تواند در برابر ضربات و آسیب‌های روزمره مقاومت خوبی از خود نشان دهند. برای دستیابی به این ویژگی شرکت اپل در ساخت بدنه لپ تاپ‌ها خود از آلومینیوم 100 درصد بازیافتی استفاده می‌کند که این مواد در آزمایشگاه‌های این کمپانی با استفاده از روش‌های دقیق و شبیه‌سازی رفتار کاربران تحت آزمایش و ارزیابی قرار می‌گیرند.

 

ماندگاری شارژ عالی

یکی از ویژگی‌های مهم در لپ تاپ که در زمان خرید باید مورد توجه قرار می‌گیرد شارژدهی باتری است تا در زمانی که به منبع الکتریسیته دسترسی وجود ندارد بتواند انرژی مورد نیاز برای ادامه کار دستگاه را برای مدت زمان مناسب تأمین کند. یکی از مزایای لپ تاپ های مک بوک که آن‌ها را به گزینه مناسبی برای خرید تبدیل کرده، ماندگاری بالای شارژ باتری است. در برخی از تست‌های انجام شده ماندگاری شارژ باتری لپ تاپ‌های اپل به بیش از 18 ساعت می‌رسد که باعث می‌شود این لپ‌ تاپ‌ها برای افرادی که دائم در حال جابجایی و سفر هستند بهترین گزینه برای کار کردن باشند.

 

سیستم‌عامل کاربر پسند

اپل برای لپ تاپ‌های خود سیستم عامل اختصاصی به نام macOS را طراحی کرده است که طراحی بسیار ساده و روان دارد. کار کردن با این سیستم عامل بسیار ساده و به دور از پیچیدگی بوده و کاربران با هر سطح تخصص و مهارتی می‌توانند به راحتی از این سیستم عامل استفاده کنند. اگر برای مدت زمان طولانی کاربر سیستم عامل ویندوز بوده‌اید بدون شک به یک مدت زمانی نیاز دارید تا با رابط کاربری مک بوک اپل آشنا شوید اما به طور کلی یکی از مزایای لپ تاپ های مک بوک این است که درصد زیادی از کاربران مشکلی بابت استفاده از سیستم عامل آن ندارند. برای مک بوک تعدادی برنامه کاربردی اختصاصی طراحی شده که این برنامه‌ها با دستگاه‌های دیگر این برند مانند گوشی آیفون سازگاری دارند.

 

امنیت بیشتر نسبت به ویندوز

یکی از مزایای لپ تاپ های مک بوک اپل که باعث شده از ارزش خرید بالایی برخوردار باشد، سیستم عامل اختصاصی آن یعنی macOS است که از نظر احتمال آلودگی به ویروس‌ها در مقایسه با سیستم عامل ویندوز امنیت بالاتری دارد. ویندوز امکانات و قابلیت‌های زیادی را برای سفارشی‌سازی در اختیار کاربر قرار می‌دهد که همین امر می‌تواند احتمال آسیب‌پذیری آن را افزایش دهد. اما ماهیت سیستم عامل اختصاصی اپل با توجه به طراحی بر اساس لینوکس، امن بوده و به ندرت تحت تأثیر حملات بدافزاری و ویروس‌ها و غیره قرار می‌گیرند.

 

اکوسیستم اپل

انواع سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی که توسط کمپانی اپل طراحی شده‌اند عضوی از اکوسیستم اپل هستند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اکوسیستم امکان کار کردن روان و بی‌وقفه این محصولات با یکدیگر است. به عنوان مثال یک کاربر می‌تواند به راحتی خواندن یک مقاله را از آیفون شروع کرده و در مک بوک یا آیپد ادامه دهد. یکی از مزایای لپ تاپ های مک بوک اپل امکان جابجایی روان و بدون وقفه بین دستگاه‌های مختلف تولید شده توسط اپل است.

 

قابلیت  Time Machine

در این بخش از بررسی مزایا و معایب لپ تاپ های مک بوک باید به این موضوع اشاره کرد که یکی از ویژگی‌های جذاب لپ تاپ‌های اپل که باعث شده از ارزش خرید بالایی برخوردار باشد، قابلیت Time Machine آن است. در بسیاریی از مواقع در اثر یک سری اقدامات برخی از فایل‌ها در سیستم حذف شده یا تغییراتی در تنظیمات رخ می‌دهد که می‌تواند مشکلات زیادی برای کاربران ایجاد کند. اپل با درک صحیح از این موضوع قابلیت Time Machine را ایجاد کرده است؛ این قابلیت در واقع یک سیستم بک‌آپ یا پشتیبان‌گیری پیوسته است که که فایل‌های روی سیستم را در یک محیط ابری ذخیره می‌کند تا در مواقع لزوم بتوان برای بازیابی آن‌ها اقدام کرد.

 

تجربه‌ای فراگیر

از دیگر مزایای لپ تاپ های مک بوک اپل در مقایسه با ویندوز می‌توان به کیفیت بالای صدا، ویدئوها و تجربه تایپ بهتر اشاره کرد که باعث شده این محصول به یک پکیج کامل و فراگیر تبدیل شود. به عنوان مثال اپل در مک بوک‌ها از نمایشگر رتینا استفاده می‌کند که در مقایسه با محصولات سایر بندها از تراکم پییکسلی بالاتری برخوردار بوده و در نتیجه تصاویر در آن شفاف‌تر و با وضوح بالاتری نمایش داده می‌شود.

یکی از قابلیت‌ها در کیبورد مک بوک اپل استفاده از کلیدهای Scissor-Switch است که حرکت کلید و فاصله آن‌ها از هم به شکلی طراحی شده که تایپ کردن بسیار راحت و با دقت بالاتری انجام شود. یکی دیگر از مزایای لپ تاپ های مک بوک که باعث برتری آن نسبت به رقبا می‌شود، اسپیکرهای آن است که می‌توانند صدایی با کیفیت و شفافیت بالاتر تولید کنند.

البته این موضوع به این معنی نیست که در لپ تاپ‌های ویندوزی این ویژگی‌ها وجود ندارد؛ این ویژگی‌ها در کنار هم معمولا در محصولات رده بالای لپ تاپ‌های ویندوزی دیده می‌شوند و محصولات رده‌های دیگر این قابلیت‌ها را در کنار هم ندارند.

 

مجیک ترک پد

یکی از بهترین قابلیت‌هایی که در مک بوک‌های اپل وجود دارد، مجیک ترک پد است. تاچ پد لپ تاپ‌های اپل عملکردی روان و واکنش بسیار سریع به دستورات دارند که در کمتر محصولات از برندهای دیگر در بازار می‌توان نمونه آن را مشاهده کرد. ترک پد در اپل بر اساس بازخورد لمسی طراحی شده و در زیر سطح آن دکمه وجود ندارد؛ در زیر سطح یک سری آهنربا و موتور وجود دارد که وظیفه ثبت کلیک بر عهده دارند. در واقع اگر کاربر بر رویی هر نقطه‌ای از ترک پد کلیک کند، این ضربات ثبت می‌شوند.

یکی دیگر از ویژگی‌های ترک پد که باعث برتری آن نسبت به رقبا شد، پشتیبانی از انواع حرکات دست است که در ترکیب با نرم‌افزار و سیستم عامل اختصاصی اپل، کنترل آسان و راحت مک بوک را ممکن می‌کند. این ترک پد دارای ابعاد بزرگی است که باعث می‌شود استفاده از آن آسان بوده و کاربران بتوانند به راحتی از طریق آن بین منوهای مختلف پیمایش کنند.

 

طول عمر و ارزش دست دوم

طول عمر بالا و حفظ ارزش یکی از مهم‌ترین مزایای لپ تاپ های مک بوک اپل است. لپ تاپ‌های زیادی در بازار وجود دارند که برای چند سال عمر کرده و کارایی خود را حفظ می‌کنند اما بدون شک می‌توان گفت که مک بوک تنها لپ تاپ در بازار است که زیبایی ظاهری خود را پس از چند سال حفظ کرده و به همین دلیل مدل‌های دست دوم آن را نیز می‌توان با قیمت بالایی در بازار به فروش رساند.

در لپ تاپ‌های ویندوزی شاهد این موضوع هستیم که برنامه‌های برای نصب رویی سیستم حجیم‌تر و سنگین‌تر شده و این مسئله باعث می‌شود به مرور زمان سرعت لپ تاپ کاهش پیدا کند. اما اپل با انتشار آپدیت‌های نرم‌افزاری جدید از محصولات قدیمی خود نیز پشتیبانی کرده و ضمن محافظت از آن‌ها در برابر تهدیدات امنیتی، قابلیت‌های جدید به آن‌ها اضافه می‌کند. همین ویژگی‌های باعث شده که یک لپ تاپ مک بوک اپل دست دوم را پس از 3 سال استفاده بتواند با 50 درصد قیمت اصلی به فروش رساند در صورتی که این موضوع در مورد لپ تاپ‌های ویندوزی صدق نمی‌کند.

 

راحتی خرید

بررس مزایا و معایب لپ تاپ های مک بوک نشان می‌دهد که خرید این محصولات در مقایسه با لپ تاپ‌های ویندوزی به مراتب راحت‌تر است. دلیل اول این است که این لپ تاپ‌ها تنها در دو سری تولید می‌شوند که شامل مک بوک ایر و مک بوک پرو هستند و بخش خاصی از بازار را مورد هدف قرار می‌دهند. به همین دلیل با توجه به محدود بودن مدل‌های عرضه شده، انتخاب یکی از آن‌ها برای خرید کار آسان‌تری است. دلیل دوم این است که فروشگاه‌های آنلاین اپل سازماندهی بی‌نظیری دارند که باعث می‌شود بررسی محصولات و ویژگی‌های آن‌ها در مقایسه با برخی برندها ساده‌تر و بدون پیچیدگی باشد.

 

طراحی زیبا و وجهه خوب

تقریبا بین همه موافقان و مخالفان لپ تاپ‌های مک بوک اپل این اتفاق نظر وجود دارد که این محصولات زیبا و شیک هستند. همین امر باعث شده که محصولات اپل همواره در طول سال‌هایی مختلف در نظر کاربران محصولاتی مرغوب و خلاقانه باشند. همچنین افراد که از مدل‌های مختلف مک بوک اپل به عنوان لپ تاپ خود استفاده می‌کنند در نظر سایر افراد، خلاق، شیک و موفق به نظر می‌رسند. در واقع جذابیت اجتماعی مک بوک‌های اپل در مقایسه با محصولات سایر برندها در سطح بالاتری قرار دارد.

 

معایب لپ تاپ های مک بوک

بدون شک هر محصول در کنار نقاط قوتی که دارد، از یک سری نقاط ضعف نیز برخوردار است که در زمان خرید باید مورد توجه قرار بگیرد. این مسئله در خصوص مک بوک‌های اپل نیز صدق می‌کند و این نقاط ضعف نشان می‌دهد که این محصولات لزوما برای همه افراد مناسب نیستند و در زمان خرید معایب لپ تاپ های مک بوک اپل نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

قیمت بالاتر نسبت به لپ تاپ‌های ویندوزی مشابه

یکی از مهم‌ترین معایب لپ تاپ های مک بوک در مقایسه با مدل‌های ویندوزی قیمت بالاتر است. معمولا مک بوک در مقایسه با لپ تاپ‌های ویندوزی که مشخصات فنی و امکانات مشابه و در مواردی سطح بالاتر دارند، از قیمت بیشتری برخوردار هستند. البته برخی از افراد اعتقاد دارند که کیفیت این محصولات ارزش پرداخت هزینه بالاتر برای خرید را دارد اما برخی دیگر معتقد هستند که قیمت بالاتری این لپ تاپ‌ها در مقایسه با سایر محصولات به خاطر نام برند اپل است.

 

نداشتن پورت HDMI یا LAN داخلی

امروزه قابلیت اتصال آسان به اینترنت یکی از ویژگی‌های معمولی در بسیاری از لپ تاپ‌ها است که به صورت پیش‌فرض وجود دارد؛ اما با خرید مک بوک متوجه خواهید شد که برای این کار گزینه‌های محدودی در اختیار دارید. امکان اتصال مک بوک اپل از طریق وای فای به اینترنت وجود دارد اما نمی‌توان از پورت LAN داخلیی برای این کار استفاده کرد. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که بر روی مک بوک وجود ندارد، پورت HDMI است. در صورتی که می‌خواهید مک بوک خود را به نمایشگر دیگری متصل کنید باید از یک آداپتور مخصوص برای این کار استفاده کنید.

 

محدودیت اپلیکیشن‌ها نسبت به ویندوز

یکی از معایب لپ تاپ‌ های مک بوک اپل در مقایسه با مدل‌های ویندوزی، محدودیت در تعداد نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های در دسترس است. سیستم عامل ویندوز پرکاربردترین سیستم عامل بر روی کامپیوترها و لپ‌ تاپ‌ها در جهان است و به همین دلیل برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های متعددی در هر حوزه برای آن در دسترس بوده و در اختیار کاربران قرار دارد. این در حالی است که در مک بوک اپل با محدودیت در این زمینه روبرو هستیم و کاربران به نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های متعدد و متنوعی دسترسی ندارند.

 

دشواری‌های ارتقای سخت‌افزار

نکته مهم دیگری که در بررسی معایب لپ تاپ‌های مک بوک باید مورد اشاره قرار بگیرد، دشواری در خصوص ارتقاء سخت‌افزار این محصولات است. در این شرایط کاربران برای ارتقاء سیستم خود باید از شرکت کمک بگیرند و در اغلب موارد نیز پیدا کردن قطعات اصلی برای آن نیز دشوار است. در صورتی که در لپ تاپ‌های ویندوزی این محدودیت وجود نداشته و می‌توان به راحتی نسبت به ارتقاء قطعات مختلف به منظور بهبود عملکرد سیستم اقدام کرد.

 

مناسب نبودن برای گیمینگ

اگر هدف شما از خرید لپ تاپ بازی کردن است، بدون شک مک بوک اپل گزینه مناسبی نخواهد بود. با اینکه مک بوک‌ها اپل از سیستم سخت‌افزاری قدرتمندی برخوردار هستند اما سیستم عامل اختصاصی آن و لوازم جانبی خاص این کمپانی باعث شده که بسیاری از استودیوهای بازی‌سازی، عناوین جذابی برای آن تولید نکنند. این مسئله به خصوص در زمان انتشار عناوین جدید بیشتر به چشم می‌آید زیرا کاربران مک باید مدت زمان تقریبا طولانی را برای عرضه عناوین جدید منتظر بمانند.

محدودیت مدل‌های موجود

یکی دیگر از نکاتی که می‌توان به عنوان معایب لپ تاپ های مک بوک اپل به آن اشاره کرد، محدودیت مدل‌های موجود است. تعداد مدل‌های این لپ تاپ‌ها، کم و محدود بوده تا کاربران بتوانند راحت‌تر سیستم مورد نیاز خود را خریداری کنند. اما این محدودیت برای افرادی که مایل به سفارشی‌سازی سیستم خود هستند، مزیت محسوب نمی‌شود و یک نقطه ضعف است. این لپ‌ تاپ‌ها به صورت کلی در دو مدل مک بوک پرو و مک بوک ایر تولید می‌شوند که تفاوت‌هایی از نظر سخت‌افزار مختلف با یکدیگر دارند؛ اما با خرید هر دو مدل کاربرد یک سیستم آماده خریداری می‌کند که مکان تنظیم و سفارشی‌سازی در آن وجود ندارد.

جمع‌بندی

اپل به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌ها در حوزه فناوری محصولات مختلفی را تولید و به بازار عرضه می‌کند که همواره به دلیل نوع طراحی و امکانات و قابلیت‌ها جزو بهترین محصولات بازار در هر حوزه هستند. یکی از محصولات قدرتمند و محبوب این کمپانی لپ تاپ‌ها آن هستند که با نام مک بوک شناخته می‌شوند که به نظر بسیاری از افراد بهترین لپ تاپ‌های موجود در بازار از نظر طراحی، امکانات و قدرت پردازشی هستند.

سوالات متداول

مک بوک چیست؟

مک بوک نام تجاری یا برند لپ تاپ‌هایی است که توسط کمپانی اپل طراحی و تولید می‌شود که به دلیل طراحی و امکانات پیشرفته از بهترین محصولات بازار به حساب می‌آیند.

مک بوک در چند مدل عرضه می‌شود؟

به طور کلی لپ تاپ‌های اپل در دو مدل مک بوک پرو و مک بوک ایر طراحی و عرضه می‌شوند که از لحاظ سخت‌افزاریی تفاوت‌هایی داشته و گروه خاصی از کاربران در بازار را هدف قرار می‌دهند.

مک بوک را از کجا بخریم؟

مراکز متعددی در کشور وجود دارند که نسبت به فروش مدل‌های مختلف مک بوک اقدام می‌کنند. دیجی مولتی یکی از مراکز معتبری است که می‌توان مدل‌های مختلف مک بوک را با قیمت مناسب و اطمینان از اصالت کالا خریداری کرد.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد