معرفی و بررسی اپل ویژن پرو

معرفی و بررسی اپل ویژن پرو

در چشم انداز به سرعت در حال تغییر واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR)، اپل ویژن پرو به عنوان یک نوآوری پیشرو شناخته شده است. این دستگاه که با انتظارات فراوان به دنیا عرضه شد، نوید بازتعریف تعامل ما با محتوای دیجیتال را با ترکیب یکپارچه دنیای واقعی و مجازی می‌دهد.

در این مقاله ویژگی‌ها، عملکرد و تجربه کاربری اپل ویژن پرو را بررسی می‌کنیم. به دیجی مولتی بپیوندید تا قابلیت‌ها و محدودیت‌های جدیدترین سرمایه‌گذاری اپل را در آینده فناوری همه‌ جانبه بررسی کنیم.

معرفی اجمالی اپل ویژن پرو

Vision Pro اولین تلاش اپل برای ساخت یک کامپیوتر کاملاً جدید است: کامپیوتری که در فضای اطراف شما کار می‌کند. هدف این است که ویژن پرو یک دستگاه کامل باشد که بتواند درست در کنار مک و آی‌پد در اکوسیستم دستگاه‌های اپل قرار بگیرد و به شما اجازه دهد با آن واقعاً کار کنید. می‌توانید از Excel و Webex و Slack در ویژن پرو استفاده کنید و همچنین می‌توانید در یک صفحه نمایش مجازی غول‌پیکر 4K HDR به تماشای فیلم‌ و برنامه‌های تلویزیونی بنشینید. همچنین می‌توانید صفحه نمایش مک خود را تبدیل به آینه کرده و فقط از Vision Pro استفاده کنید تا به مانیتور بزرگی که در فضای مجازی شناور است نگاه کنید.

apple vision pro 1

واقعاً شگفت انگیز به نظر می‌رسد و گاهی همین طور است. اما ویژن پرو همچنین نشان ‌دهنده مجموعه‌ای از شرایط کاملاً جدید نیز هست؛ شرایطی که نادیده گرفتن آنها غیرممکن است. برخی از آنها بسیار ملموس هستند: استفاده از این فناوری در یک هدست به این معنی است که وزن زیادی روی صورت شما وجود دارد، بنابراین اپل تصمیم گرفته از بسته باتری خارجی متصل به یک کابل استفاده کند. اما غیر از این موارد دیگری هم وجود دارد.

از آنجایی که ما مدتی از آن استفاده کردیم، مدام یک سری سؤالات در ذهنمان مطرح می‌شد. سؤالاتی در مورد اینکه آیا این شرایط جدید ارزشش را دارند یا نه.

آیا اپل ویژن پرو آنقدر خوب است که بخواهیم به جای کیف لپ تاپ آن را در کیف غول پیکرش حمل کنیم؟

آیا این قدر خوب است که بخواهیم به جای اینکه با چشمان خود به دنیای اطراف نگاه کنیم، از صفحه نمایشگر آنها را ببینیم؟

این موارد مهم هستند و باید دید اپل ویژن پرو ارزش آن را دارد یا نه. اکنون برویم کمی دقیق‌تر این اعجوبه تکنولوژی را بررسی کنیم.

بررسی سخت افزار اپل ویژن پرو

اپل نمی‌خواهد کسی Vision Pro را به عنوان یک هدست واقعیت مجازی تصور کند، اما این دستگاه یک هدست واقعیت مجازی است؛ البته یک هدست VR که تقریباً به شما امکان می‌دهد وانمود کنید که یک هدست واقعیت مجازی نیست.

شما آن را به گونه‌ای روی سر خود قرار می‌دهید که دید شما را به طور کامل مسدود می‌کند و سپس یک ویدیوی سه بعدی از دنیای اطرافتان را از دوربین‌های جلویی به شما نشان می‌دهد که گویی می‌توانید درست از طریق دستگاه ببینید. اما همچنین می‌تواند شما را در واقعیت مجازی، در سطوح مختلف غوطه‌وری قرار دهد: ما مدتی را به طور کامل روی ماه گذراندیم و لذت بردیم!

ویژن پرو در مقایسه با سایر هدست‌های واقعیت مجازی که عمدتاً پلاستیکی هستند و اغلب ظاهری اسباب بازی طور دارند، خیره ‌کننده است. Vision Pro از منیزیم و فیبر کربن در یک محفظه آلومینیومی ساخته شده که مانند سایر محصولات اپل کیفیت بالایی دارد. درست مثل اینکه یک آیفون 6 کوچک، یک ایرپاد مکس کوچک و یک ساعت اپل کوچک وجود دارد. تقریباً همه کسانی که ویژن پرو را به آنها نشان دادیم فکر می‌کنند که شخصاً کوچکتر از آنچه انتظار داشتند به نظر می‌رسد، به خصوص در مقایسه با برخی از هدست‌های VR عظیمی که در دهه گذشته دیده‌ایم.

apple vision pro 2

نمایشگر جلویی ویژن پرو تلاشی برای جلوگیری از جدا شدن شما از سایر افراد در هنگام استفاده از آن است. در عکس‌های اپل، مانند صفحه ‌نمایش بزرگ و روشنی به نظر می‌رسد که ویدیویی از چشمان شما را به اطرافیانتان نشان می‌دهد تا در هنگام استفاده از هدست، احساس راحتی کنند که با شما صحبت می‌کنند.

این ویژگی که EyeSight نام دارد، بسیار جذاب است. البته در واقعیت ممکن است وجود نداشته باشد. در حقیقت یک OLED با رزولوشن پایین با یک پنل عدسی شکل در جلوی آن است که جلوه‌ای سه بعدی ملایم ارائه می‌کند و آنقدر کم نور است و شیشه پوشش آنقدر انعکاس دارد که در واقع در اکثر نورهای معمولی تا روشن دیدن آن سخت است. وقتی مردم چشمان شما را می‌بینند، تصویری با وضوح پایین و شبح‌آلود از آن‌ها است که به CGI شباهت دارد. عجیب است؛ این ایده که شما با هر کسی تماس چشمی واقعی برقرار خواهید کرد یک خیال است. و هیچ کنترل یا نشانگری در visionOS برای این نمایشگر خارجی وجود ندارد، بنابراین شما هرگز واقعا نمی‌دانید که دیگران چه می‌بینند. تصور کنید مستقیماً در چشمان شخصی نگاه کنید و با او صحبت کنید بدون اینکه بدانید آیا می‌تواند چشمان شما را ببیند یا نه!

apple vision pro 3

آن شیشه پوششی مجموعه عظیمی از دوربین‌ها و سنسورها را پنهان می‌کند. یک جفت دوربین جلویی با وضوح بالا برای عبور ویدیو، دوربین‌هایی که رو به پایین و به طرفین برای ردیابی دست‌های شما هستند، یک اسکنر لیدار و دوربین‌های TrueDepth برای ردیابی فضایی و نورافکن مادون قرمز وجود دارد تا همه چیز در نور کم کار کند. همچنین شما یک پردازنده M2 و هم‌پردازنده فضایی R1 جدید اپل و یک جفت فن دارید تا گرمای این همه فناوری را به سمت بالا منتقل کنید. در طول مدتی که ویژن پرو را آزمایش می‌کردیم، یک چیز بسیار ملموس بود: پس از استفاده طولانی، هدست بسیار گرم می‌شد.

دو هدبند در جعبه ویژن پرو وجود دارد: بند کشباف تکی و بند دو حلقه. آنها هم به راحتی متصل می‌شوند و هم جدا می‌شوند. بند تکی بدون شک خنک‌تر است، اما هر دو نوع بند موهای شما را به هم می‌ریزند، بنابراین اگر دو حلقه‌ای بیشتر به شما می‌آید، فقط آن را استفاده کنید.

apple vision pro 4

بلندگوهای Vision Pro در بازوهای کناری قرار گرفته‌اند و خوب و بلند هستند و در ارائه صدای فضایی عملکرد مناسبی دارند. البته نشت صدای زیادی هم دارند، بنابراین همه اطرافیان شما می‌توانند آنچه را که در حال انجام آن هستید بشنوند، مگر اینکه از هدفون استفاده کنید. می‌توانید از هر هدفون بلوتوثی که می‌خواهید استفاده کنید، اما اگر از جدیدترین AirPods Pro استفاده کنید، یکسری ویژگی‌های اضافی مانند تأخیر کمتر، صدای 48 کیلوهرتز بدون تلفات و سیستم صوتی تطبیقی ​​اپل، که به ‌طور خودکار صداهای دنیای واقعی را به‌ طور مناسب با هم ترکیب می‌کند، دریافت خواهید کرد.

قابل توجه‌ترین چیز در مورد این سخت افزار این است که سنگین است. شما قرار است این هدست را برای مدت طولانی روی صورت خود بپوشید و بسته به اینکه از چه بندی استفاده می‌کنید، وزن هدست به تنهایی بین 600 تا 650 گرم است. این میزان اصلاً وزن کمی نیست!

تمام حجم Vision Pro نیز کاملاً در جلوی آن متمرکز شده است. سایر هدست‌های بزرگ مانند Quest Pro (722 گرم) دارای هدبندهای قوی برای متعادل کردن وزن خود هستند، اما Vision Pro فقط همه وزن را در جلو قرار داده است. استفاده از بند حلقه دوتایی کمک می‌کند تا همه چیز پایدارتر شود، اما واقعاً احساس کلی داشتن آن هدست روی صورت شما را کم نمی‌کند.

apple vision pro 5

ما واقعاً نظر خاصی در مورد باتری ویژن پرو نداریم، که بیشتر به این دلیل است که تصور نمی‌کنیم شما قرار است آنقدر در آن جابجا شوید؛ بنابراین کم و بیش خوب است. مانند اغلب محصولات اپل، باتری این دستگاه هم خیلی بزرگ نیست و می‌تواند بیش از دو ساعت و نیم زمان کار را ارائه دهد.

راه اندازی Vision Pro بسیار ساده است؛ تنظیمات هدبند تنها تنظیمات دستی هستند. همه چیز موتوری و حسگر محور است. هدست از شما می‌خواهد که تاج دیجیتال را در ابتدا نگه دارید تا لنزها را روی چشمان خود تنظیم کنید و سپس یک تنظیم استاندارد ردیابی چشم را انجام دهید. بقیه تنظیمات تقریباً دقیقاً مانند سایر دستگاه‌های iOS است: اگر آیفون دارید، می‌توانید آن را به Vision Pro نزدیک کنید تا تمام تنظیمات شما به آن منتقل شود. اگر آیفون ندارید، باید رمزهای عبور و موارد دیگر را به صورت دستی وارد کنید، اما به عنوان یک دستگاه مستقل به خوبی کار می‌کند.

apple vision pro 6

اپل به نمایشگرهای داخل ویژن پرو بسیار مفتخر است و دلایل خوبی هم دارد؛ آنها واقعاً یک جهش بزرگ در فناوری صفحه نمایش هستند. این دو نمایشگر میکرواولدهای کوچکی هستند که مجموعاً 23 میلیون پیکسل دارند و اندازه آنها فقط 7.5 میکرومتر است که تقریباً به اندازه یک گلبول قرمز است. هر یک از این پیکسل‌های کوچک از سه زیرپیکسل RGB تشکیل شده‌اند که طبق آنچه اپل می‌گوید الگوی S-stripe است. فقط فکر کردن در مورد میزان دقت مورد نیاز برای ساخت این نمایشگرها و سپس کارکرد آنها در دستگاهی مانند ویژن پرو شگفت انگیز است.

این نمایشگرها به طور کلی باورنکردنی هستند. برای خواندن متن بدون حتی فکر کردن به آن به قدر کافی واضح هستند و روشنایی خوبی برای تماشتی فیلم دارند. اپل آن‌ها را برای رنگ در کارخانه کالیبره می‌کند، بنابراین بدون هیچ مشکلی، تصاویر زنده و دقیقی را به تصویر می‌کشند. بسیار کوچک هستند اما آنقدر خوب کار می‌کنند که بزرگ به نظر می‌رسند.

نمایشگرها دلیل اصلی گرانی ویژن پرو هستند؛ آنها در قلب تجربه ویژن پرو قرار دارند و چیزی که باعث می‌شود این دستگاه متمایز شود. بالاخره شما همیشه به آنها نگاه می‌کنید. اما با وجود تمام شگفتی‌های فنی آنها، کاملاً بدون عیب نیستند.

apple vision pro 7

بررسی کنترل اپل ویژن پرو

چیز دیگری که اپل به آن بسیار افتخار می‌کند، سیستم کنترل ردیابی چشم و دست است که بسیار جلوتر از هر سیستم ردیابی دیگری است. به چیزهایی که می‌خواهید کنترل کنید نگاه می‌کنید، برای کنترل آن‌ها با انگشتانتان ضربه می‌زنید و به این ترتیب همه چیز در کنترل شماست. نیازی نیست دست دراز کنید و چیزی را لمس کنید؛ بیشتر شبیه این است که چشمان شما ماوس است و انگشتان شما دکمه هستند: آنها را تکان می‌دهید تا روی چیزی که به آن نگاه می‌کنید کلیک کنید.

اولین باری که از ردیابی دست و چشم در Vision Pro استفاده می‌کنید، واقعاً هیجان انگیز است؛ درستت مانند یک ابرقدرت به نظر می‌رسد. دوربین‌های خارجی Vision Pro فقط باید دست‌های شما را ببینند تا کار کنند و می‌توانند دست‌های شما را در یک ناحیه بسیار بزرگ در اطراف بدنتان ببینند. فرقی ندارد دست‌های شما کجا هستند، دوربین‌ها تقریباً در هر جایی می‌توانند آنها را ببینند. در واقع یک دقیقه طول می‌کشد تا متوجه شوید که مجبور نیستید دستان خود را بیهوده در هوا تکان دهید!

اما چند بار بعدی که از ردیابی دست و چشم استفاده می‌کنید، دیگر احساس ابرقدرت ندارید؛ در برخی موارد، حتی استفاده از Vision Pro سخت‌تر هم می‌شود. به نظر می‌رسد که نگاه کردن به آنچه می‌خواهید کنترل کنید واقعاً حواس پرت کننده است.

apple vision pro 8

هر رایانه دیگری را در زندگی خود در نظر بگیرید: مکانیسم ورودی مستقل از هر چیزی است که شما به آن نگاه می‌کنید. در لپ‌ تاپ، می‌توانید روی کنترل‌ها کلیک کرده و از صفحه ‌کلید استفاده کنید و در عین حال تمرکز خود را روی یک سند حفظ کنید.

اما ویژن پرو اینطور نیست! شما باید به چیزی نگاه کنید تا روی آن کلیک کنید و این بدان معنی است که شما دائماً توجه خود را از هر چیزی که روی آن متمرکز هستید برمی‌دارید تا تنها به دکمه مورد نیاز خود نگاه کنید. این کار مسلماً قدری اعصابتان را خرد خواهد کرد.

چشم‌ها و دست‌های شما مستقیماً Vision Pro را کنترل نمی‌کنند: دوربین‌ها چشم‌ها و دست‌های شما را تماشا کرده و آن را به ورودی تبدیل می‌کنند، و گاهی اوقات این تفسیر کامل نیست. بهترین مثال در این مورد، صفحه کلید روی صفحه است که با خیره شدن به هر حرف و فشار دادن انگشتان برای انتخاب آن و یا زدن با دو انگشت روی کلیدهای شناور روبروی خود از آن استفاده می‌کنید. البته که ارزش استفاده از آن را برای چیزی فراتر از وارد کردن رمز وای فای نیست! اگر بخواهید بیشتر از آن استفاده کنید، بهتر است از تصحیح خودکار استفاده کنید یا صفحه کلید بلوتوثی را وصل کنید. چرا؟ چون راحت‌تر است!

apple vision pro 9

مشخص نیست که Vision Pro همیشه می‌تواند دستان شما را ببیند یا نه. یک حباب بسیار بزرگ در اطراف بدن شما وجود دارد که دوربین‌ها می‌توانند در آن دست‌های شما را ببینند و طول بازوهای شما را به صورت نیم دایره‌ای در جلوی بدن شما گسترش می‌دهند. اما اگر به پشتی صندلی تکیه دهید و بازویتان در کنار شما باشد، دیگر نمی‌توانند دست شما را ببینند. اگر پشت میز نشسته‌اید و دست‌هایتان روی پاهایتان است، ممکن است دست‌هایتان را نبینند. اگر در یک اتاق تاریک دراز کشیده‌اید و نورگیرهای مادون قرمز به دست شما نمی‌رسند، ممکن است دوربین‌ها نتوانند آنها را ببینند. اگر هم ایستاده‌اید،اگر دست‌های شما خیلی به عقب بروند ممکن است نتواند آنها را ببیند.

بررسی سیستم عامل اپل ویژن پرو

ویژن پرو سیستم عامل visionOS را اجرا می‌کند که مبتنی بر iPadOS است، با سفارشی ‌سازی‌های زیاد در مورد تأخیر و دید تا برای محاسبات فضایی عملکرد مناسبی داشته باشد. اپل با مجموعه کامل ویژگی‌های iPadOS و بیشتر کتابخانه عظیم اپلیکیشن‌های iPad دست به توسعه visionOS زد.

جالب نیست مدام بگوییم Vision Pro یک آیپد برای صورت شماست، اما وقتی صحبت از مجموعه برنامه‌های فعلی می‌شود، آنقدر هم بی‌راه نیست. اکثر آنها مانند برنامه‌های iPad کار می‌کنند و صفحه اصلی با پوشه‌ای با عنوان «برنامه‌های سازگار» که مملو از برنامه‌های واقعی iPad است از قبل بارگذاری شده است. قضاوت درباره اکوسیستم اپلیکیشن برای این محصول خاص سخت است، اما کارکرد کلی سیستم بد نیست.

به نظر می‌رسد که visionOS برای یک سیستم ردیابی چشم طراحی شده که کمی دقیق‌تر از آنچه که واقعاً هست عمل می‌کند. بسیاری از کنترل‌ها کمی بیش از حد کوچک و کمی نزدیک به هم هستند که به شما امکان می‌دهند به سرعت در اطراف سیستم بچرخید. باید نگاه کنید، مطمئن شوید که به چیزی که می‌خواهید نگاه می‌کنید و سپس ضربه بزنید؛ در غیر این صورت ممکن است روی چیز اشتباهی کلیک کنید. گاهی اوقات سریع‌ترین راه برای انتخاب آنچه می‌خواهید این است که به طور کامل نگاه کنید و دوباره تلاش کنید.

apple vision pro 10

تفاوت بزرگ بین visionOS و iPadOS این است که iPadOS قابلیت‌های زیادی در مورد نحوه مرتب کردن برنامه‌ها و تعداد برنامه‌هایی را که می‌توانید در یک زمان اجرا کنید دارد، ولی visionOS یک هرج و مرج از پنجره‌های شناور کامل است!

می‌توانید هر تعداد برنامه را که می‌خواهید باز کنید و آنها را در هر جایی که می‌خواهید قرار دهید. واقعاً جالب است!

متأسفانه visionOS هیچ توانایی برای به اشتراک گذاشتن این پنجره‌ها یا تجربیات با دیگران را ندارد: دو نفر در هدست‌های Vision Pro که در یک اتاق نشسته‌اند، نمی‌توانند به طور همزمان چیزهای مشابهی را که در فضا شناور هستند ببینند. البته اپل گفته برخی از توسعه‌دهندگان سازمانی در حال کار بر روی تجربیات با نماهای مشترک هستند و شما می‌توانید نمای یک ویژن پرو را به دیگری از طریق FaceTime منعکس کنید.

بررسی تجربه بازی با اپل ویژن پرو

اپل می‌خواهد که بدانید Vision Pro تنها یک هدست واقعیت مجازی نیست، بلکه یک جهش پویا در نحوه تعامل ما با کامپیوترهایمان است. با وضوح باورنکردنی و ردیابی حرکت فوق‌العاده، ویژن پرو پادشاه هدست‌های واقعیت مجازی خواهد بود، البته اگر بازی‌های واقعیت مجازی برای آن وجود داشته باشد که ندارد. حداقل فعلاً نه.

همانطور که گفته شد، بازی‌هایی برای Vision Pro وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. ما LEGO Builder’s Journey را بررسی کردیم، یک بازی پازلی زیبا که در آن باید یک فرد لگویی را در نقشه راهنمایی کنید تا با دیگری ملاقات کنید. شما چند قطعه دارید که می‌توانید در هر سطح از آنها استفاده کنید و این به شما بستگی دارد که مسیری را برای شخص لگو خود تعیین کنید. واقعاً سرگرم کننده بود، اگرچه برای قرار دادن قطعات از حالت نشسته کمی مشکل داشتیم.

apple vision pro 11

برای به حداکثر رساندن لذت بازی، باید بایستید و در اطراف صفحه بازی که در فضا شناور است حرکت کنید. این یک حواس پرتی کمی سرگرم کننده است، اما چیزی که ما را شگفت زده کرد این بود که چگونه انعکاس آجرهای لگو در سطوح اینقدر طبیعی است!

بازی‌های دیگری نیز برای ویژن پرو ساخته شده‌اند که از نظر عملکرد شبیه به LEGO Builder’s Journey هستند، زیرا به جای بازی‌های VR، تجربه‌های واقعیت افزوده هستند. اما واقعاً هیچ تفاوتی با آنچه قبلاً وجود داشت ندارند. به غیر از وضوح عالی، باید گفت بازی‌های Vision Pro تقریباً در هر هدست واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی دیگر نیز به خوبی اجرا می‌شوند.

سخن آخر

اپل ویژن پرو یک محصول خیره کننده است که در این مقاله به بررسی ویژگی‌های بارز آن پرداختیم. از سخت افزار فوق‌العاده و کنترل‌های خوب گرفته تا استفاده از کل اکوسیستم برای کارایی بیشتر، سیستم عامل تطبیقی و تجربیات جذاب تکرارنشدنی.

با وجود تمام ویژگی‌های منحصر به فردی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، هنوز راه زیادی در مسیر بهبود اپل ویژن پرو وجود دارد. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید.

چنانچه قصد خرید گوشی آیفون یا سایر محصولات این برند را دارید، در فروشگاه اینترنتی دیجی مولتی می‌توانید انواع مدل‌های آن را مشاهده کنید و با توجه به نیازها و بودجه خود نسبت به خرید اقدام کنید.

سوالات متداول کاربران

اپل ویژن پرو چه زمانی عرضه شد؟

Apple Vision Pro در ژوئن 2023 معرفی شد و در اوایل سال 2024 در دسترس عموم قرار گرفت.

ویژگی‌های اصلی اپل ویژن پرو چیست؟

ویژگی‌های کلیدی آن شامل نمایشگرهای با وضوح بالا، صدای فضایی پیشرفته، فناوری ردیابی چشم، تشخیص حرکات دست و ادغام یکپارچه با اکوسیستم اپل است.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد