ویدئو پروژکتور چیست و چه کاربردی دارد؟

ویدئو پروژکتور چیست و چه کاربردی دارد؟

دوست دارید، سینما را به خانه بیاورید؟ با کمک ویدئو پروژکتور می‌توانید هر فیلمی که دوست دارید را روی دیوار بیندازید و در ابعاد بسیار بزرگ‌تر از آنچه تصورش را می‌توانید بکنید، مشاهده کنید.

اگر قصد خرید ویدئو پروژکتور دارید و می‌خواهید درباره آن اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما همراه شده و درباره انواع ویدئو پروژکتور، کاربرد آن، تفاوت میان ویدئو پروژکتور با تلویزیون و … با شما صحبت کنیم.

ویدئو پروژکتور چه کارکردی دارد؟

اولین چیزی که در شروع مقاله باید درباره آن صحبت کنیم این است که ویدئو پروژکتور چیست؟ ویدئو پروژکتور یک دستگاه است که برای نمایش تصاویر ارسالی از لپ تاپ یا کامپیوتر، انواع دوربین‌های فیلمبرداری، DVD، VCD و … به صورت پیوسته و در ابعاد بسیار بزرگ و با کیفیت استفاده می‌شود. از این دستگاه در مدارس هوشمند، دانشگاه‌ها و یا در مساجد و حسینیه‌ها  برای پخش فیلم‌های آموزشی، سیمینارها و … استفاده می‌کنند.

نکات مهمی که قبل از خرید ویدیو پروژکتور باید درباره آن اطلاعات کسب کنید، عبارتند از:

  • مقصود شما از خرید ویدیو پروژکتور چیست؟
  • آیا ویدیو پروژکتور را می‌خواهید در محیط باز استفاده کنید یا بسته؟
  • برای نمایش چه چیزی می‌خواهید از ویدئو پروژکتور استفاده کنید؟
  • آیا برای نمایش نمودار و متن استفاده می‌کنید یا تصاویر ؟
  • ابعاد تصاویر چه محدوده‌ای باید باشد؟
  • تصاویر را با چه دیتایی نمایش خواهید داد و می‌خواهید دستگاه چه خروجی‌هایی داشته باشد؟

درباره مشخصات ویدئو پروژکتور چه می‌دانید؟

اگر بخواهیم به صورت کلی درباره مشخصات ویدئو پروژکتور صحبت کنیم، باید بگوییم که دیتا این دستگاه‌ها به 3 مدل DLP، 3LCD و LED تقسیم می‌شود.

در گذشته ویدئو پروژکتورها را براساس وزن تقسیم بندی می‌کردند اما اکنون براساس فنآوری تکنولوژی، منبع نور(لامپ، LED، لیزر و یا ترکیب آنها) و جایی که قرار است از آن استفاده شود، تقسیم بندی انجام می‌شود.

انواع ویدیو پروژکتور
برق ورودی اغلب ویدئو پروژکتور، 220 ولت بوده و مصرف لامپ و مدار الکترونیکی آن حدود 300 وات است. مدل‌های قدیمی‌تر آن با کابل VGA و AV تصاویر را دریافت می‌کردند، اما مدل‌های جدیدتر آن دارای پورت USB و HDMI هستند.

انواع ویدئو پروژکتور چیست؟

در این قسمت شما را با انواع ویدئو پروژکتور آشنا می‌سازیم:

۱. ویدئو پروژکتور خانگی

ویدئو پروژکتور خانگی را می‌توان به جای تلویزیون در خانه‌ها استفاده کرد. کیفیت و روزلوشن تصاویر در این مدل بسیار بالا بوده و با استفاده از آن می‌توان تصاویر فیلم‌ها را بسیار عریض‌تر و با جزییات بیشتر ارائه داد.

۲. ویدئو پروژکتور تجاری-اداری

ویدئو پروژکتور تجاری در آمفی تئاترها و یا سالن کنفرانس کاربرد داشته و برای نمایش فیلم یا اسلاید در مراکز رسمی از آنها استفاده می‌کنند. این مدل دستگاه بسیار شبیه ویدئو پروژکتور خانگی است، اما وضوح تصاویر در آن بیشتر است. این مدل اغلب به لپ تاپ یا یک USB وصل شده و برای ارائه نمایش متن و نمودار استفاده می‌شود.

۳. ویدئو پروژکتور آموزشی

ویدئو پروژکتور آموزشی بسیار شبیه مدل تجاری-اداری است. با این تفاوت که کیفیت و رزولوشن تصاویر

آن پایین‌تر بوده اما امکان تعامل و کار کلاسی‌اش بیشتر است.

۴. ویدئو پروژکتور جیبی یا پیکو

با اینکه از ورود ویدئو پروژکتور جیبی به بازار سال‎ها می‌گذرد؛ اما هنوز هم به عنوان یک تکنولوژی جدید از آن نام می‌برند. مهم‌ترین نکته ویدئو پروژکتور جیبی، کوچک و قابل حمل بودن آنهاست. ویدئو پروژکتور جیبی دارای انواع پورت‌های مختلف همچون HDMI، SD CARD، USB و MHL بوده و یا به صورت وایرلس و یا وای فای به دستگاه متصل می‌شود.

5. ویدئو پروژکتور Short throw و Ultra Short throw

هر دو مدل ویدئو پروژکتور، برای نمایش تصویر از فاصله بسیار نزدیک و در خانه‌های کوچک استفاده می‌شودند. البته هرچه دستگاه در فاصله دورتر قرار بگیرد، تصاویرز بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر خواهد بود و در مورد هردو مدل نیز این مسئله کاملا صدق می‌کند. اغلب از این مدل ویدئو پروژکتورها برای مصارف خانگی یا آموزشی استفاده می‌کنند.

ویدئو پروژکتور خانگی
اغلب ویدئو پروژکتور خانگی با دستگاه‌های پخش Blu-ray Disc یا DVD سازگار بوده و برای انتقال تصاویر باکیفیت از پورت HDMI استفاده می‌کنند.

و اما در آخر…

در این مقاله سعی کردیم شما را با ویدئو پروژکتور و انواع آن آشنا سازیم. چنانچه قصد خرید ویدئو پروژکتور دارید، می‌توانید از محصولات ما در دیجی مولتی دیدن کنید.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد