جنس پارچه مناسب پرده نمایش

جنس پارچه مناسب پرده نمایش

به طور قطع شما نیز پرده نمایش را دیده‌اید و با آن آشنایی دارید. در واقع پرده نمایش در هر مکانی که مورد استفاده قرار بگیرد (چه در سینماها و چه در پروژکتورهای خانگی و آموزشی) تاثیر بسزایی بر روی کیفیت تصویر دارد. به همین دلیل است که جنس پارچه پرده نمایش برای ارائه کیفیت تصویر هرچه بهتر، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
بسیاری از افراد گمان می‌کنند که دیوار به دلیل سفید بودن و یک دست بودن، می‌تواند تصویر مناسبی را از ویدئو پروژکتورها ارائه دهد! اما این تصور صحیح نیست و پرده نمایش کیفیت بسیار بالاتری را ارائه خواهد داد، در صورتی که جنس پارچه پرده نمایش مناسب باشد. بنابراین امروزه متریال مختلفی برای ساخت این پرده مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله نیز قصد داریم که به بررسی جنس پارچه مناسب پرده نمایش بپردازیم و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پارچه مناسب پرده نمایش چه خصوصیاتی دارد؟

همان گونه که در بخش مقدمه این مقاله اذعان داشته‌ایم، پرده نمایش نه تنها برای ویدئو پروژکتورهای خانگی، بلکه برای سینماها و سایر مکان‌های دیگری که از ویدئو پروژکتوها استفاده می‌کنند، مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. به صورت کلی کار پرده نمایش بدین صورت است که این ابزار خاص، تصاویری که توسط پردازنده‌های انواع مدل‌های ویدئو پروژکتور ارائه می‌شود را به نمایش می‌گذارد. نمایش این تصاویر روی یک نوع خاصی از پارچه پرده نمایش انجام می‌گیرد که باید ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد.
ویژگی‌های پارچه مناسب پرده نمایش، به جنس پارچه و متریالی که در ساخت آن مورد استفاده قرار می‌گیرد، بستگی دارد! امروزه نیز انواع مختلفی از پارچه پرده نمایش به بازار ارائه شده است که هر کدام از آن‌ها بنا به متریال تشکیل دهنده، ویژگی‌های خاص خود را داراست. یکی از خصوصیات بسیار مهم متریال تشکیل دهنده پارچه پرده نمایش بدین صورت است که باید از قابلیت تنظیم عبور نور و بازتاب برخوردار باشد. اما به جز عبور نور و بازتاب مناسب، جنس پارچه مناسب پرده نمایش باید خصوصیات دیگری نیز داشته باشد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • گین و زاویه دید (هرچه مقدار گین بیشتر باشد، وضوح تصویر بیشتر خواهد بود. بعلاوه گین با زاویه دید رابطه عکس دارد)
  • ترکیب رنگی پرده نمایش (رنگ سفید کنتراست مناسب‌تری دارد و تصاویر را با وضوح بسیار بالا نمایش می‌دهد)

بهترین جنس های پارچه پرده نمایش کدامند؟

با توجه به توضیحات فوق، می‌توان اشاره داشت که جنس پارچه پرده نمایش، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی پارچه‌هایی با متریال مختلف طراحی و ساخته شده‌اند که می‌تواند تصاویری مناسب و با کیفیت را ارائه دهد. انواع جنس پارچه مناسب پرده نمایش به شرح زیر خواهد بود:

پارچه‌های مات سفید فایبر گلاس

یکی از مناسب‌ترین جنس پارچه پرده نمایش، پارچه های مات فایبر گلاس هستند! پرده نمایش فایبر گلاس، از مواد نفتی و پشم شیشه طراحی و ساخته می‌شود و به همین دلیل وزن آن‌ها بسیار سبک بوده و از استحکام مناسبی نیز برخوردار می‌باشند. این نوع پرده های نمایش دارای کیفیت نمایش بسیار بالایی می‌باشد و شما عزیزان می‌توانید با خیالی آسوده آن را انتخاب نمایید. اگر قصد دارید تا به بالاترین کیفیت تصویر ویدئو پروژکتور از لحاظ وضوح و روشنایی تصویر دست پیدا کنید، پرده نمایش فایبر گلاس انتخاب مناسبی برای شماست. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که بیشتر مدل‌های این نوع پرده نمایش به صورت برقی هستند و شما می‌توانید آن‌ها را از طریق ریموت کنترل و از راه دور باز و بسته کرده و از آن‌ها استفاده نمایید.
این نوع پارچه از سه لایه بسیار مختلف طراحی و ساخته شده است که در زیر به این لایه ها اشاره می‌کنیم:

PVCسفید
لایه فایبرگلاس
لایه PVC سیاه (که قسمت پشتی پرده نمایش را می‌پوشاند)

طراحی این ساختار باعث شده است که پارچه فایبر گلاس مات سفید رنگ، انعکاس بسیار مناسبی را داشته باشد و همچنین میدان دید این پارچه بالاتر از 160 بشود! به همین دلیل است که پارچه‌های فایبر گلاس طرفداران بسیاری دارد.

پارچه مات سفید رنگ

این نوع از پرده‌ها، جزء پارچه‌ مناسب پرده نمایش به شمار می‌آیند به دلیل آنکه نسبت به سایر پرده نمایش ها دارای برتری های زیادی هستند. به صورت کلی پارچه مات سفید رنگ، یک پرده نمایش بسیار خوب و مناسب و همچنین یک انتخاب عالی محسوب می‌شود به شرطی که شرایط نور در محیط قابل کنترل باشد! سطح این پرده نور را به طور مساوی توزیع خواهد کرد و زاویه دید گسترده و مناسبی را به وجود می‌آورد و همچنین بدون تغییر در رنگ، تصاویر را نشان می‌دهد.
از آنجا که این نوع پرده نمایش حالت مات دارد، از انعکاس یافتن نور محیط بر روی تصاویر پروژکتور نیز جلوگیری به عمل می‌آورد. به این صورت که اگر چراغ‌های اتاق یا مکان مورد نظر روشن باشد و خاموش نشود، وضوح تصاویری که بر روی این پرده تشکیل می‌شود، هرگز کم نخواهد شد.
از جمله نکات بسیار مهمی که در خصوص این پارچه‌ها باید بدانید، به شرح زیر خواهد بود:
1. پارچه مات سفید ترکیبی از دو نوع PVC سیاه و سفید است
2. پی وی سی خطری برای انسان نخواهد داشت. همچنین به محیط زیست اطراف هم آسیب وارد نمی‌کنند؛ زیرا مانعی در برابر عبور اشعه‌های مضر هستند.
3. از PVC سفید برای بهبود بازتاب نور استفاده می‌شود که به صورت خطی قرار گرفته است
4. از PVC سیاه برای جلوگیری از عبور بی مورد نور استفاده خواهد شد
5. پرده نمایش سفید رنگ مات، زاویه‌ دید خوبی دارد و قسمت بالای پرده نمایشگر آنها مسطح هست


 

پارچه‌های بازتاب‌کننده‌ نور محیطی

یکی دیگر از انواع پارچه مناسب پرده نمایش، پارچه‌های بازتاب‌کننده‌ نور محیطی هستند. در ساختار این نوع، یک ماده مدرن به نام کامپوزیت فوتوالکتریک مورد استفاده قرار گرفته است که ویژگی‌های خاصی را به پرده نمایش بخشیده است. از جمله ویژگی‌هایی که کامپوزیت فوتوالکتریک به پارچه پرده نمایش هدیه داده است، به شرح زیر خواهد بود:
خاصیت ضد نور دارد و با تکنولوژی ویژه‌ای تولید می‌شود.
نوع ماده مورد استفاده در آنها باعث شده است تا تصاویر سه بعدی با زاویه دید بسیار مناسب به نمایش گذاشته شود.
کیفیت تصویر در این نوع پارچه‌ها بسیار بالا خواهد بود و همچنین سطح آن‌ها بسیار صاف است و تصاویر به شکل مناسبی پخش خواهند شد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شد تا در خصوص جنس پارچه مناسب پرده نمایش اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. شما نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ویدئو پروژکتورها و پرده نمایش آن‌ها به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران در این خصوص مشورت نمایید.

سوالات متداول

1.پرده نمایش فایبر گلاس سفید چه تفاوتی با سایر جنس‌های پرده نمایش دارد؟
پرده نمایش فایبر گلس معمولاً دارای ضخامت 48 میلی متر است و بافت آن در مقایسه با مدل های پارچه ای لطیف تر است.

2.واحد گین در پرده‌های نمایش چیست؟
گین واحدی است که برای توصیف مقدار بازتاب نور از سطح پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد. عدد گین اگر برابر با ۱٫۰ باشد، یعنی کل مقدار نوری که توسط نمایشگر دریافت شده است، بازتاب می‌شود.

3.چرا معمولا پرده‌های نمایش سفید رنگ هستند؟
زیرا در مواقعی که نیاز است که طیف‌های رنگی متعدد با وضوح بالا نمایش داده شوند، بهتر است از رنگ سفید استفاده شود.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد